Asiakastieto Group saattoi päätökseen Proff-yrityskaupan

ASIAKASTIETO GROUP OYJ, PÖRSSITIEDOTE 1.7.2019 KLO 13.30

Asiakastieto Group saattoi päätökseen Proff-yrityskaupan

Asiakastieto Group on tänään saattanut päätökseen 20.5.2019 tiedotetun yrityskaupan yritystietopalvelu Proffin Norjan, Ruotsin ja Tanskan osakekannan ostamisesta sen omistajalta Enirolta. Yrityshankinnan kauppahinta oli 120 miljoonaa Ruotsin kruunua ja se suoritettiin käteisellä yhdessä erässä. Kauppahintaan lisättiin 5 prosentin vuosikorko 1.1. – 1.7.2019 väliseltä ajalta, jolloin maksettava korko oli noin 3 miljoonaa Ruotsin kruunua.

Yrityskauppa vahvistaa Asiakastiedon markkina-asemaa Pohjoismaiden johtavana yritystietopalveluiden tarjoajana. Proffin Norjan, Ruotsin ja Tanskan yritystietopalveluissa on yhteensä noin kolme miljoonaa yksittäistä kävijää kuukausitasolla ja sen tarjoamat freemium-yritystietopalvelut vastaavat Asiakastiedon allabolag.se -palvelua Ruotsissa ja asiakastieto.fi/yritykset -palvelua Suomessa. Proff-yhtiöiden liikevaihto vuonna 2018 oli noin 101 miljoonaa Ruotsin kruunua ja sillä on palveluksessaan noin 60 henkilöä. Proff on internet-pohjainen, ilmaisten yritys- ja taloustietojen palvelu, jonka liiketoiminta perustuu yritysten ostamaan näkyvyyteen, display-mainontaan ja tilauspohjaiseen tulomalliin.

Asiakastieto Group odottaa yrityshankinnan luovan lisäarvoa johtavan pohjoismaisen yritystietopalvelun ja tavoiteltujen synergiaetujen kautta, joiden odotetaan johtavan nopeampaan kasvuun ja parantuneeseen kustannustehokkuuteen. Tavoitteena on arviolta vähintään 8 miljoonan Ruotsin kruunun vuosittaiset synergiaedut, joiden odotetaan toteutuvan täysimääräisinä vuoteen 2021 mennessä. Yrityshankinta vahvistaa Asiakastiedon palvelutarjontaa pk-yrityksille ja tukee samalla yhtiön kasvustrategiaa.

Puh. +358 10 270 7111

Asiakastieto Group on yksi Pohjoismaiden johtavista digitaalisten yritys- ja kuluttajatietopalveluiden tarjoajista. Konsernin tuotteita ja palveluita käytetään ensisijaisesti riskienhallinnassa, taloushallinnossa, päätöksenteossa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Yhtiöbrändimme Suomen markkinoilla on Suomen Asiakastieto ja Ruotsissa UC. Vuoden 2018 pro forma -liikevaihtomme oli 134 miljoonaa euroa ja työntekijöitä oli noin 450. Konserni palvelee useita toimialoja, joista suurimpiin kuuluvat rahoitus- ja pankkitoiminta, tukku- ja vähittäiskauppa sekä asiantuntijapalveluyritykset. Asiakastieto Group on listattu Nasdaq Helsinkiin kaupankäyntitunnuksella ATG1V. Lisätietoa Asiakastieto Groupista saa verkkosivuilta www.asiakastieto.fi ja www.uc.se.