Asiakastieto Group uudistaa organisaatiorakenteensa ja johtoryhmänsä UC:n kanssa yhdistymisen täytäntöönpanosta alkaen

ASIAKASTIETO GROUP OYJ, PÖRSSITIEDOTE 20.6.2018 KLO 12.00

Asiakastieto Group Oyj (”Asiakastieto”) tiedotti 24.4.2018 allekirjoittaneensa sopimuksen yhdistymisestä UC AB:n (”UC”) kanssa hankkimalla UC:n osakkeet. Transaktion täytäntöönpano oli ehdollinen muun muassa Asiakastiedon ylimääräisen yhtiökokouksen päätökselle valtuuttaa hallitus yhtiön uusien osakkeiden liikkeeseen laskemiseen yhdistymisen toteuttamiseksi. Asiakastiedon ja UC:n yhdistyminen on aiemmin tiedotetusti tarkoitus toteuttaa vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen aikana.

ASIAKASTIEDON UUDET LIIKETOIMINTA-ALUEET (BUSINESS AREAS), TOIMINTOYKSIKÖT (FUNCTIONAL UNITS) JA JOHTORYHMÄ UC:N YHDISTYMISEN TÄYTÄNTÖÖNPANOSTA ALKAEN

Asiakastieto uudistaa organisaatiorakenteensa ja johtoryhmänsä ehdollisena UC:n kanssa yhdistymisen täytäntöönpanolle ja astuen voimaan siitä alkaen. Asiakastiedon uudet liiketoiminta-alueet, liiketoimintaa tukevat toimintoyksiköt ja johtoryhmä pyrkivät edistämään kasvustrategian toteuttamista, kilpailukyvyn turvaamista sekä pitkän aikavälin kannattavuustavoitteiden saavuttamista.

”Asiakastiedon uusi organisaatio muodostuu kahdentyyppisistä yksiköistä: liiketoiminta-alueista ja liiketoimintaa tukevista toimintoyksiköistä. Liiketoiminta-alueet vastaavat palvelutarjonnastamme vahvalla ja innovatiivisella palvelukehitysnäkökulmalla. Liiketoimintaa tukevat toimintoyksiköt puolestaan vastaavat oman vastuualueensa toimintojen ja liiketoimintaprosessien tuottamisesta, ylläpidosta ja aktiivisesta kehittämisestä. Liiketoimintaa tukevat toimintoyksiköt ovat: Sales Units, Marketing and Communications, IT and technology, HR ja Finance.”, sanoo Asiakastiedon toimitusjohtaja Jukka Ruuska.

Uudet liiketoiminta-alueet (business areas)

Risk Decisions: Yritys- ja kuluttajaliiketoimintaa harjoittavat yritykset käyttävät päätöspalveluita ja ratkaisuja yleiseen riskienhallintaan, luottoriskien hallintaan, taloushallintaan, asiakashankintaan, päätöksentekoon, petosten ja luottotappioiden estämiseen ja tiedon hankintaan asiakkaista sekä asiakkaiden tunnistamiseen.

Customer Data Management:Asiakkuudenhallintapalvelut auttavat myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia parantamaan työnsä tehokkuutta ja tehostamaan asiakkuudenhallintaa tuottamalla kohderyhmätyökaluja, palveluita potentiaalisten asiakkaiden tarkasteluun, päivitykseen ja ylläpitoon sekä useisiin erilaisiin kohderyhmäpoimintoihin.

Digital Processes:Tämän liiketoiminta-alueen palvelut käsittävät muun muassa kiinteistö- ja huoneistotietoja, tietoja rakennuksista ja niiden arvonmäärityksestä sekä ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaita automatisoimaan vakuudenhallintaprosesseja ja digitalisoimaan asuntokauppojen hallinnointia. Liiketoiminta-alueen palveluita käytetään myös compliance-tarkoituksiin, esimerkiksi yritysten tosiasiallisten edunsaajien ja poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden tunnistamiseen.

SME and Consumers: Pienille ja mikroyrityksille tarkoitettuja digitaalisia palveluita, joiden helppokäyttöiset sovellukset ja käyttöliittymät soveltuvat riskien ja myyntipotentiaalin arviointiin sekä muun tarkoituksenmukaisen tiedon hankintaan asiakkaista ja liikekumppaneista sekä oman luottokelpoisuuden todistamiseen. Kuluttajille kohdistetut palvelut auttavat kuluttajia ymmärtämään ja hoitamaan paremmin talouttaan suojaten heitä samanaikaisesti identiteettivarkauksilta ja petoksilta.

Uudet liiketoimintaa tukevat toimintoyksiköt (functional units)

• Sales Units
  • Marketing and Communications
  • IT and Technology
  • HR
  • Finance

Asiakastiedon uusi johtoryhmä

• Jukka Ruuska, toimitusjohtaja. Ruuska on ollut Asiakastiedon palveluksessa vuodesta 2011.
  • Anders Hugosson, varatoimitusjohtaja. Hugosson on ollut UC:n palveluksessa vuodesta 2007.*)
  • Antti Kauppila, talousjohtaja, Finance. Kauppila on ollut Asiakastiedon palveluksessa vuodesta 2017.
  • Heikki Koivula, Johtaja, Risk Decisions. Koivula on ollut Asiakastiedon palveluksessa vuodesta 2010.
  • Esa Kumpu, Johtaja, Customer Data Management. Kumpu on ollut Asiakastiedon palveluksessa vuodesta 2016.
  • Heikki Ylipekkala, Johtaja, Digital Processes. Ylipekkala on ollut Asiakastiedon palveluksessa vuodesta 2016.
  • Siri Bengtsson, Johtaja, SME and Consumers. Bengtsson on ollut UC:n palveluksessa vuodesta 2015.*)
  • Mikko Karemo, Johtaja, Sales Units. Karemo on ollut Asiakastiedon palveluksessa vuodesta 2012.
  • Victoria Preger, Johtaja, Marketing and Communications. Preger on ollut UC:n palveluksessa vuodesta 2015.*)
  • Jari Julin, Johtaja, IT and Technology. Julin on ollut Asiakastiedon palveluksessa vuodesta 2017.
  • Eleonor Öhlander, Johtaja, HR. Öhlander on ollut UC:n palveluksessa vuodesta 2017.*)

*) uusi jäsen Asiakastiedon johtoryhmässä

NASDAQ OMX Helsinki Oy

Asiakastieto Group on Suomen johtavia yritys- ja kuluttajatietopalveluiden tarjoajia. Konsernin tuotteita ja palveluita käytetään ensisijaisesti riskienhallinnassa, taloushallinnossa, päätöksenteossa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Konsernilla oli vuoden 2017 lopussa noin 19 500 asiakasta, joista sopimusasiakkaita oli 10 500. Konserni palvelee useita toimialoja, joista suurimpiin kuuluvat rahoitus- ja pankkitoiminta, tukku- ja vähittäiskauppa sekä asiantuntijapalveluyritykset. Vuonna 2017 konsernin liikevaihto oli 56,2 miljoonaa euroa ja työntekijöitä vuoden 2017 lopussa oli 156. Asiakastieto Group on listattu Nasdaq Helsinkiin kaupankäyntitunnuksella ATG1V. Lisätietoa Asiakastieto Groupista saa verkkosivuilta www.asiakastieto.fi