Parhaat päätökset helposti: Digitalisaatio luo Asiakastieto Groupille lisämahdollisuuksia kasvuun

ASIAKASTIETO GROUP OYJ, PÖRSSITIEDOTE 22.9.2016 KLO 8.00

Toimintaympäristön muutos on lähes kaikilla toimialoilla nyt nopeampaa kuin koskaan. Koneet korvaavat ihmistyötä ja globalisaatio kiristää yritysten välistä kilpailua tuoden koko maailman palvelut käytännössä kenen tahansa saataville. Asiakastieto Group on strategiatyössään tehnyt yksiselitteisen havainnon, jota asiakaskuntaa kuunnellen saadut näkemykset tukevat: Digitalisaatio ja rajat ylittävä kaupan kansainvälistyminen ovat Asiakastieto Groupille liiketoiminnallinen mahdollisuus entistä vahvempaan kasvuun.

Uudessa strategiassaan Asiakastieto Group hahmottaa neljä ulottuvuutta, joilla tämä kasvumahdollisuus pystytään tekemään todeksi.

• Erinomainen asiakaskokemus – haluamme tarjota erinomaisen asiakaskokemuksen kaikissa kanavissa ja palvelutilanteissa.
  • Osaava ja innostunut henkilöstö – kaikki tekeminen rakentuu ihmisten osaamiselle.
  • Ketterä data – hyödynnämme uusia tietolähteitä, mm. räjähdysmäisesti lisääntyvää strukturoimatonta tietoa ja kehitämme ketterästi ja kokeilevasti uusia digitaalisia palveluita.
  • Kehittyvä ydin – nykyisen ydinosaamisemme piirissä on merkittäviä kasvumahdollisuuksia, joita tulemme hyödyntämään.

Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet

Asiakastieto Group on päivittänyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet. Asiakastieto Groupin hallitus on hyväksynyt korkeammat taloudelliset tavoitteet 22. syyskuuta 2016. Päivitetyt tavoitteet ovat seuraavat (aikaisemmat tavoitteet suluissa):

Kasvu: Saavuttaa 5-10 prosentin vuotuinen keskimääräinen liikevaihdon kasvu (Saavuttaa 4-9 prosentin vuotuinen keskimääräinen liikevaihdon kasvu)

Kannattavuus: Nykyisten palveluiden kannattavuuden säilyttäminen nykyisellä tasolla (Liikevoittomarginaalin säilyttäminen noin entisellä tasolla)

Taserakenne: Nettovelan ja käyttökatteen suhteen pitäminen alle 3x samalla kuitenkin ylläpitäen tehokkaan pääomarakenteen

Osingot: Yhtiön tarkoituksena on jakaa osinkoina vuosittain vähintään 70 prosenttia yhtiön tilikauden voitosta

Tulevaisuuden näkymät: Asiakastieto Group odottaa liikevaihdon kasvuvauhdin ylittävän vuositasolla viime vuoden tason. Oikaistun euromääräisen liikevoiton odotetaan kasvavan viime vuodesta, vaikka siihen sisällytetään toteutuneista toimitilajärjestelyistä vuodelle 2016 muodostuva uusi vuokrakustannus.

Toimitusjohtaja Jukka Ruuskan kommentti

”Ainutlaatuinen, alati kasvava ja uusiin käyttötarpeisiin skaalautuva tietokanta on nyt ja tulevaisuudessa Asiakastieto Groupin kehittyvien palveluiden ydin. Ymmärrämme kuitenkin, että yhteistyössä ja jatkuvassa vuorovaikutuksessa maailman kanssa pystymme saamaan siitä vielä enemmän irti. Siksi, yhtenä esimerkkinä strategiastamme, rakennamme nyt DataLabin, eräänlaisen jatkuvan hackathonin, jossa asiakkaamme ja muut kumppanimme – ekosysteemimme – pääsevät kehittämään ja testaamaan omia data-innovaatioitaan hyödyntäen Asiakastiedon tietokantaa. DataLab vie Asiakastiedon aidosti sille läpinäkyvyyden ja luottamuksen tielle, jota missiomme mukaisesti haluamme viitoittaa.”

Asiakastieto Groupin Pääomamarkkinapäivä tänään

Asiakastieto Groupin vuoden 2016 Pääomamarkkinapäivän tilaisuus analyytikoille, salkunhoitajille ja median edustajille alkaa tänään klo 8.30 Helsingissä. Englanninkieliset esitykset julkaistaan yhtiön sijoittajasivuilla osoitteessa http://investors.asiakastieto.fi/ tänään. Esityksiä voi seurata myös suorana webcast-lähetyksenä yhtiön sijoittajasivuilla osoitteessa: http://qsb.webcast.fi/a/asiakastieto/asiakastieto_2016_0922_cmd/

Tallenne on katsottavissa viimeistään perjantaina 23. syyskuuta2016. Voit seurata tapahtumaa myös Twitterissä hashtagilla #AsiakastietoCMD.

Aamiainen ja ilmoittautuminen
Tervetuloa, AT Future 2020 – Strategiakatsaus
Jukka Ruuska, CEO, Asiakastieto Group Oyj
Yrityksen maineen mittaaminen online-tiedon pohjalta